Prawie Tiramisu :-)


Tiramisu  - deser, który zna chyba każdy.
Biszkopty, serek mascarpone, kakao...

U mnie prawie Tiramisu, bo bez biszkoptów i kakao.
Nie wiem czy w ogóle powinnam nazywać go Tiramisu..
Jednak w jego skład wchodzi i mascarpone i nasączane w kawie ciastka.
To czemu by nie? :-)

Ciastka można jeść ot tak, do kawy czy herbaty.
Są pyszne, chrupiące, z migdałami.
Ja wykorzystałam je do tego deseru.
Nie wiem czy nie lepsze od biszkoptów :-)

Czekolada to przepyszna "kropka nad i".
Ja pochłonęłam ten deser w mig.
Taki dobry!





Ciastka z migdałami
175g mąki
100g masła
szczypta soli
łyżeczka proszku do pieczenia
50g cukru
pół torebki (4g) cukru waniliowego
olejek rumowy - kilka kropel
50g zmielonych drobno migdałów

W misce połączyć wszystkie składniki i zagnieść ciasto.
Zawinąć w folię spożywczą i wstawić do lodówki na 30min.
Wyjąć, rozwałkować ciasto na grubość 1cm.
Wykrajać ciastka (najlepiej na kształt półksiężyca :-).
Wstawić do piekarnika, piec 10min.  w 180 st.C. Nie przesadzić z czasem pieczenia, bo ciastka wyjdą twarde.
Wyjąć, ostudzić, obtoczyć w cukrze pudrze.

Deser Tiramisu

250g ciastek z migdałami, pokruszone
10łyżek mocnej kawy wymieszanej z kilkoma kroplami aromatu rumowego

Ciastka nasączyć w płynie.

krem
125g serka mascarpone
100g śmietanki kremówki 30%
2łyżki cukru pudru
pół torebki (4g) cukru waniliowego
2żółtka

+ 50g gorzkiej czekolady i 1łyżka oleju


Wstawić garnek z wodą na palnik. Doprowadzić do wrzenia.
W międzyczasie zacząć ubijać żółtka z cukrem pudrem. Kiedy woda zacznie się gotować, wstawić miskę z żółtkami na garnek i miksować aż masa stanie się puszysta. Zdjąć z garnka i miksować aż do ostygnięcia masy.
Zimną śmietankę ubić, pod koniec dodając cukier waniliowy.
Do utartych żółtek dodać serek mascarpone, wymieszać delikatnie, dokładnie.
Dodać ubitą śmietankę, znów wymieszać.

Na dnie przygotowanych deserowych pucharków porozkładać 2/3 namoczonych ciastek. Na nie 2/3 kremu.
Następnie na kremie rozłożyć resztę, 1/3 ciastek, a na nie 1/3 kremu. 
Wstawić do lodówki na kilka godzin.
Roztopić czekoladę w kąpieli wodnej, dodać olej, wymieszać. Polać krem.
Wstawić do lodówki na całą noc.

Smacznego! 



***

"Dlatego tak mówi Pan:
Jeżeli zawrócisz, i Ja się zawrócę
do ciebie,
i będziesz mógł stać przed moim obliczem;
a gdy dasz z siebie to, co cenne,
bez tego, co pospolite,
będziesz moimi ustami.
(...)
I wyratuję cię z mocy złych,
i wyzwolę cię z ręki okrutników."
(KSIĘGA JEREMIASZA 15:19;21)

"A gdy szli, wstąpił do pewnej wioski; a pewna niewiasta, imieniem Marta, przyjęła Go do domu.
Ta miała siostrę, a na imię jej było Maria,
która usiadłszy u nóg Pana, słuchała Jego słowa.
Marta zaś krzątała się koło różnej posługi;
a przystąpiwszy, rzekła:
Panie, czy nie dbasz o to, że siostra moja pozostawiła mnie samą,
abym pełniła posługi?
Powiedz jej więc, aby mi pomogła.
A odpowiadając rzekł do niej Pan:
Marto, Marto, troszczysz się i kłopoczesz o wiele rzeczy;
Niewiele zaś potrzeba,
bo tylko jednego; Maria bowiem dobrą cząstkę wybrała,
która nie będzie jej odjęta."
(EWANGELIA ŚW. ŁUKASZA 10:38-42)

10 comments:

  1. Anonymous13:57

    This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Anonymous13:59

    Ależ pysznie wygląda! Naprawdę cudowny jest. Do tego domowe ciasteczka. Prawdziwie czysta rozkosz. :)

    ReplyDelete
  3. Cudowny deser. Wspaniałe są te ciasteczka. Z przyjemnością skorzystam z przepisu.

    ReplyDelete
  4. ale dzisiaj serwujesz pysznosci:)
    i deserek i ciasteczka... pycha:)

    ReplyDelete
  5. takie wspaniałości u mnie również pójdą w mig :)

    ReplyDelete
  6. Ajć, jaki wspaniały deserek! :)

    ReplyDelete
  7. Mniam! Wczoraj pochłonęłam całkiem sporą porcję tiramisu. Jak dla mnie jeden z najprostych, najszybszych kawowych deserów w ogóle :)

    ReplyDelete
  8. Gosia cudeńko :)
    strasznie mi się podobają Twoje przepisy, są dokładnie takie jakie lubię. Z pomysłem i fantazją :)

    buziaki!

    ReplyDelete